Siirry sisältöön

Hummus

1 lokakuun, 2010
by

Tänä syksynä olen taas kunnostautunut tahnojen ja levitteiden tekemisessä itse. Mun mielestä tärkeintä näiden kanssa on käyttää suolaa ja öljyä tarpeeksi.

Olen testannut monia hummusreseptejä, mutta vasta tässä versiossa tahinin, valkosipulin ja sitruunan suhde on täydellinen. Reseptin esikuvan sain pari vuotta sitten työväenopiston arabialaisen kasviskeittiön kurssilta (tietenkin loistavan Tuija Ruuskan pitämä). Alkuperäisestä olen puolittanut sitruunamehun määrän, joka vähentää autenttista makuelämystä, mutta sopii paremmin omaan makuuni.

Yleensä teen kaksinkertaisen annoksen ja pistän pakkaseen.

3 rkl tahinia + vajaa 1/2 dl vettä
5 dl keitettyjä kikherneitä
2 rkl sitruunamehua
1/2 dl oliiviöljyä
2-3 valkosipulinkynttä
3/4 dl tuoretta persiljaa
1-2 tl suolaa
1 dl vettä

Sekoita ensiksi tahini ja vesi monitoimikoneessa keskenään. Näin hummuksesta tulee kuohkeampaa. Lisää loput ainekset ja surruuta tasaiseksi tahnaksi. Lisää suolaa, öljyä ja vettä sopivan maun ja koostumuksen aikaansaamiseksi.

One Comment leave one →
  1. 9 lokakuun, 2010 5:31 pm

    Kiitos vinkistä! Olen ollut aina enemmän tai vähemmän ongelmissa tahinin kanssa, mutta vinkki siitä, että sekoittaa ensin tahinin ja öljyn on ihan helmi!

    Sitruunan korvaan välillä sitruunatäytteisillä oliiveilla – se tuo ihanaa makua vaikka onkin tosi ”väärä” tapa tehdä hummusta 😉

Jätä kommentti