Skip to content

Yhden lapsen ja yhden aikuisen perheen keittiö

lokakuu 1, 2010
by

Tyttäreni on 6-vuotias ja ollut herkkusuu koko ikänsä. Olen onnellinen siitä että lapselle maistuu ruoka. Hän on saanut maustettua ruokaa 1-vuotiaasta lähtien, alkuun mausteina oli yrttejä, pian mukaan tulivat keittiöni perusmausteet paprika, curry, jeera, mustapippuri ja chili. Tunnistan Riitan mainitseman kahden kattilan ongelman – miksi tehdä kahdet ruuat? Itsekin olen tehnyt samaa – minulle lounaaksi marinoitua kesäkurpitsaa itujen, kurkun ja auringonkukansiementen kera, lapselle tofu-ohrattoa.

Toisaalta: lapsi ei syö niin suuria määriä, että pystyisi saamaan vaikkapa raakaravintoaterioista tarpeeksi energiaa.
Toisaalta: lapsi syö 2-3 ateriaa päivässä päiväkodissa, siellä hän saa leipää, pastaa ja pottua ihan tarpeeksi.

Meidän arkiruokamme on siis vaihtelevaa. Peruna ja pasta ovat harvinaisia vieraita. Syynä se, että minulle nämä ruuat eivät sovi. Näitä lapsi syö kyllä tarhassa ja mielestäni se riittää hänelle. Riisin olen vaihtanut jo useampi vuosi sitten kokonaan ohraan. Ohra on kotimaista, megaedullista ja paljon ravintorikkaampaa kuin valkoinen riisi.

Aamiaiseksi tyttö syö usein kaurapuuroa. Tuunaan puuroa raastetulla omenalle, pilkotulla banaanilla, leseillä, auringonkukansiemenillä, rusinoilla, kuivattuilla hedelmillä ja/tai maustan kanelilla ja fariinisokerilla. Lisänä pilkuttua hedelmää tai pala ruisleipää tofun kanssa. Toisen suosikkiaamiainen syntyy smoohtieista: mansikkaa ja banaania, banaania ja maustamatonta jugurttia, banaania ja appelsiinimehua, mitä milloinkin. Iltapala on samankaltainen.

Ruuiksi syömme paljon keittoja, ohrattoja, salaatteja, paistettua tofua tai soijapihveja höyrytettyjen vihannesten kera. Tuorepuuroa lapseni inhoaa! Tulen kirjaamaan reseptejä jotka ovat minun suosikkelijani, ja myös reseptejä joita lapsi rakastaa. Olen ruokkinut lapsen lihansyöjäkavereita vegaaniruuilla niin että nämä pyytävät lisää – sitä pidän jo saavutuksena!

En jaksa olla liian fanaattinen enää tässä iässä. Joskus meillä on ruuaksi vain täytetyt patongit, välillä haetaan irtareita, saunan jälkeen juodaan jaffaa. Joskus teen nakkikastikkeen ja pottumuusin ja sillä mennään, hyvää ruokaa sekin on.

Mainokset
2 kommenttia leave one →
  1. Riitta permalink*
    lokakuu 3, 2010 9:55 am

    Äkkiä Raisa noita sekasyöjälasten lempivegereseptejä kehiin!

    Itse olen viime viikot käyttänyt lisukkeena ja risotoissa pääasiassa spelttiä, koska ohrasuurimot on loppu. Kävin Finelistä ja Birkkalan tilan sivuilta hakemassa speltin ja ohran ravintoarvot. Eihän noissa muuten näytä suuria eroja olevan, suurimmat näköjään proteiinin ja ravintokuidun määrissä.

    Speltin / ohran ravintosisältö:

    Energiaa 320 kcal/ 322 kcal
    Proteiinia 15 g / 10 g
    Hiilihydraatteja 59 g / 63 g
    Rasvaa 2,6 g / 2 g
    Ravintokuitua 10 g / 5 g

  2. lokakuu 3, 2010 9:09 pm

    Joo, mä laitan hetipian!

    Kiitos vertailusta, pitää ottaa tuo speltti meidänkin pöytäämme, ehdottomasti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: